Nepnieuws in de media

Nepnieuwscategorieën

Op deze pagina verzamelen we actuele nepnieuwsberichten. Deze berichten kunnen gebruikt worden bij de uitleg van de nepnieuwscategorieën.

100% nep

Overduidelijk verzonnen berichten, meer fantasie dan realiteit. Vaak mist ook de bronvermelding.

Clickbait

Een opvallende titel zorgt ervoor dat je op het bericht klikt, om het lezen. Het kan zijn dat de titel niet helemaal overeenkomt met de inhoud van het bericht.

Hoax

Berichten die lijken op een echt nieuwsbericht met vaak de vraag om het door te sturen. Maar ook nepberichten van een bedrijf om zo virussen te verspreiden. Ook wel bekend als fishing mails.

Inhoud ontkennen

Een persoon, een organisatie of de overheid ontkent bepaalde feiten omdat die feiten hen niet aan staan. Denk aan de klimaatverandering.

Satire

Satire en parodieën worden gebruikt om bepaalde zaken uit te vergroten of om mensen te amuseren. Satirische nieuwsberichten worden niet gemaakt om mensen doelbewust te misleiden. Bijvoorbeeld de berichten van De Speld of aflevering van Zondag met Lubach.

Bron vervalsen / Deep fake

Vaak wordt het logo van een bekende organisatie gebruikt, zodat het lijkt dat het bericht van hun komt. Ook maken ze gebruik van een website link die erg lijkt op de website link van het echte bedrijf. Als slimme software wordt gebruikt om beelden, audio en tekst te manipuleren spreken we van deep fake.

De waarheid verdraaien

De informatie in het bericht klopt wel, maar wordt in de verkeerde context gebruikt. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat feiten door elkaar gebruikt worden, waardoor het bericht niet meer klopt.

Back to top